I hjertet av Sandviken, Bergen, omkranset av gamle, fargerike trehus, ligger kontoret til Opaform. Et hvitt betongbygg med store, vakre vinduer innrammet av svarte karmer.

Opaform er et ungt arkitektfirma med svært imponerende byggverk i sin portefølje. Nå jobber de med å utforme vår kommende flaggskipbutikk i Oslo.

 

 

Vi hoppet på toget til Bergen for å ta en prat med Marina Bauer og Espen Folgerø om planen for vårt nye hjem i Norges hovedstad.

 

Hei, kan dere fortelle litt om hva dere driver med og hva som er filosofien bak Opaform?

Opaform sitt design er bygget på filosofien til Le Corbusier om at «architecture is the learned game; correct and magnifisicent, of forms assembled in the light” og hvordan mennesker samhandler i rom. For å lage gode rom må vi som arkitekter forstå at valgene vi tar påvirker mennesker. Med denne forståelsen ser vi at vi kan påvirke og styrke opplevelsen til mennesker i møte med arkitektur. Ikke minst kan vi se hvordan vi kan styrke møter mellom mennesker og meningen med disse møtene. Vi tar filosofien med oss i vårt daglige arbeid når vi lager både hjem og offentlige bygg.

 

Hva er planene for butikken vår i Oslo? Hvordan har dere valgt materialer og hvilke tanker ligger bak interiøret?

Å handle klær er ofte en sosial aktivitet. Folk kommer sammen og deler opplevelsen.

Flaggskipbutikken i Oslo er laget for å styrke den sosiale rammen rundt det å handle klær. I hovedetasjen er det bare ett prøverom. Dette har en glassfasade som ved et knappetrykk endrer seg fra frostet til transparent. Aktiviteten der man prøver klær og ønsker å vise de fram til venner er tilrettelagt for å være et show, - midt i butikklokalet.

Designet handler for det meste om lys og materialbruk. Ull former rommet i hovedetasjen. En vegg av ull leder øynene og kundene inn i butikken. Lyset leder kundene videre inn i butikken og ned til underetasjen.

I underetasjen er taket dekket med en duk som gir et intenst, kunstig dagslys. Kontrasten fra det rene, hvite taket til gulvet er stor; et ujevnt jordgulv rammet inn av en sti av eikestokker. Underetasjen kan også fungere som en arena for å vise fram klær. Catwalken er ikke et opphøyd podium, men markert i gulvet. De som viser fram klærne er på samme nivå som de som ser på.

Vi er utrolig spent på vår nye butikk i Oslo og kan nesten ikke vente til å låse opp dørene og vise resultatet av lang tids planlegging, hardt arbeid og samarbeid mellom dyktige mennesker!

 

Takk til Marina Bauer, Espen Folgerø og Opaform-teamet!