Skip to content

Cart

Your cart is empty

Vår historie

Da jeg skulle starte mitt eget klesmerke, brukte jeg mye tid på å tenke på hva jeg kunne tilby et allerede overfylt marked. Hva kunne jeg bringe til bords som ikke allerede var der? Jeg hadde jobbet i tekstilbransjen i nesten 20 år, og følte meg mett på mote. Skiftende trender og et evig jag etter det «siste nye» føltes meningsløst. Jeg kom frem til at hvis det overhodet skulle være aktuelt for meg å lansere et nytt klesmerke, ville jeg gjøre det på en måte jeg kunne stå for. Ingen skjelett i skapet.

For det første ville jeg ha produksjonen i Europa – Ikke fordi man nødvendigvis lager bedre klær der enn andre steder i verden, men fordi jeg vet at man har lover og regler for arbeidstakere. Det finnes også lover og regler for husdyrhold. Sist men ikke minst; man har et regelverk for kjemikalier og utslipp. Tekstilbransjen er den fjerde mest forurensende industrien i verden. Kanskje ikke noe man tenkte så mye på da jeg satt og grublet på dette i 2013, men bare på den korte tiden etter at We Norwegians ble lansert, har dette kommet mer og mer frem i lyset. Heldigvis!

 Det andre som var viktig for meg, var å jobbe med materialer som er biologisk nedbrytbare. Ull er det fiberet som fasinerer meg aller mest. Ull er et av naturens mirakel og har helt unike, tekniske egenskaper som er «mind blowing» (i mangel av et bedre uttrykk). (Les mer om merino her: https://wenorwegians.no/pages/wool-care). Syntetiske fibre er som regel oljebasert (dvs plast), og det sier seg selv at det ikke er noe særlig bra for miljøet. Mikroplast skylles ut i vannet hver gang vi vasker polyesterplaggene våre. Mat vi finner i havet tar altså til seg dette – som vi igjen spiser. Hva dette gjør med helsa og kroppen vår, finnes det enda ikke god nok forskning på.

 Det tredje som var viktig for meg, var selvfølgelig å lage design som var fint, klær som folk ville bruke. Jeg har alltid vært glad i basisplagg, som jeg kan bruke lenge, og som kan settes sammen på forskjellige måter. Mitt klesskap er som en boks av byggeklosser man kan bygge på og sette sammen – ut i fra hva man vil lage. Et godt klesplagg, for meg, er en kombinasjon av noe som ser fint ut, som er behagelig å ha på og som jeg har bruk for.

Fjerde punkt på lista, var at jeg ville jobbe utenfor landegrensene, og da var utrykket og navnet særdeles viktig. Navnet We Norwegians er ment for å være inkluderende, og det står for de gode verdiene jeg føler at vi nordmenn er kjent for: fred, toleranse, likestilling og demokrati. Norge blir sett på som et av de beste landene i verden å bo i, og jeg ville vise oss nordmenn slik vi er i dag. Hvordan vi lever og hvordan vi bor. Det er nok en del utlendinger som har et stereotypisk bilde av Norge og nordmenn, og av den grunn ville jeg vise oss fra en mer tidsriktig vinkel. Derfor har moderne, norsk arkitektur og design vært et viktig bakteppe for oss.

Til slutt: vi er et folkeslag som er praktisk anlagt, slik at ting rett og slett må ha en funksjon. Der kommer ulla inn i bildet. Det er neppe flere folkeslag som bruker mer ull enn vi nordmenn. Da jeg satt og tenkte på hva slags plagg jeg savnet, kom jeg frem til at det var tynne, lette merinoplagg som kunne brukes rett på huden, og som kunne brukes til hverdags så vel som til sport. Da merket ble lansert, var ikke begrepet «athleisure» blitt en greie enda, men det var akkurat her jeg følte meg hjemme. Dette er noe som passer oss nordmenn veldig godt. Det er slik vi lever.

Så; We Norwegians for meg, er mer enn bare et klesmerke. Det står for en livstil, det står for et verdigrunnlag, og det representerer kulturarv.

Designer og grunnlegger av We Norwegians